Pulmologija

Pulmologija je grana medicine koja se bavi bolestima pluća i respiratornog sistema. Pulmolog, lekar specijalista, dijagnostikuje i leči akutne i hronične plućne bolesti.
Ukoliko imate neki od sledećih simptoma preporučujemo vam da zakažete pregled kod pulmologa: kašalj, „sviranje u grudima“ (šištanje u grudima), otežano disanje, nedostatak vazduha, iskašljavanje krvi, bol, pritisak u grudima (stezanje u grudima).

Unapredite svoje zdravlje i kvalitet života zakažite pregled kod našeg pulmologa.

Sviranje u grudima -  šištanje u grudima

Sviranje u grudima - šištanje u grudima

Sviranje u grudima ili šištanje u grudima je uzrokovano oticanjem sluznice disajnih puteva i zategnutošću okolnih mišića. U tom slučaju disanje se obavlja kroz već sužene disajne puteve uz turbulentni protok vazduha, prilikom čega se javlja taj škripavi zvuk (zviždanje-sviranje). Ponekad je to zviždanje nečujno za pacijenta ali ga lekar čuje stetoskopom. Meki disajni putevi (traheje i bronhi) mogu biti suženi i za 1/3 a to je češći slučaj kod dece s obzirom da su kod njih ove strukture slabije razvijene i mekše pa lakše kolabiraju. Osobe sa astmom obično imaju to sviranje ili šištanje pri izdisaju.

Lečenje je specifično lečenjem oboljenja koje je dovelo do upale a dijagnoza se uspostavlja na osnovu pregleda, isipitivanja plućne funkcije (spirometrijom), rendgenografije grudnog koša, CT-a (kompjuterizovana tomografija pluća)...

Otežano disanje

Problemi sa disanjem, uključujući otežano disanje i kratak dah (medicinski dispneja -dyspnoe“ lat.), su česti simptomi koji zahtevaju brzu medicinsku intervenciju. Pacijenti mogu doživeti osećaj stezanja u grudima, gušenja, nedostatak vazduha ili čak kao da se bore za svaki udah, što može biti uznemiravajuće i dovodi do panike. Ovi simptomi ne moraju biti patološki već mogu biti posledica fizičkog napora kod neaktivnih osoba ili pojava usled boravka na visokim nadmorskim visinama gde je vazduh ređi.

Međutim, u većini slučajeva, ovi simptomi su ozbiljni znaci koji ukazuju na probleme sa plućima i srcem. Dispneja može biti simptom različitih plućnih bolesti kao što su astma, hronična opstruktivna bolest pluća, upala pluća (pneumonija), respiratorna oboljenja (bronhitis, COVID-19, grip, ili druge infekcije disajnih puteva), prisustva tečnosti u plućima (edem pluća) ili posledica zapaljenja plućne maramice.

Bol - pritisak u grudima

Bol u grudima ili pritisak u grudima je signal koji se mora shvatiti ozbiljno. Neki od mogućih uzroka uključuju: kardiovaskularne probleme, respiratorni probleme, probavne probleme i mišićno-koštane probleme. Simptomi bola uključiuju oštru, tupu, probadajuću ili pritiskajuću bol. Ostali simptomi koji mogu biti povezani uključuju kratkoću daha, kašalj, vrtoglavicu, mučninu ili znojenje.

Najčešća povezanost jeste sa kardiovaskularnim problemima, tj. angina pektoris i mogući akutni infarkt miokarda. Drugi mogući uzroci a povezani sa srcem (kardijalni bol) povezani su sa: aneurizmom aorte, srčanim manama (aortna stenoza npr.), nelečenom hipertenzijom (povišen krvni pritisak), poremećajima srčanog ritma ukoliko duže traju.

Pulmonalni uzroci nekardijalnog bola obuhvataju oboljenja kao što su: pneumotoraks, pleuritis, pneumonija, apsces pluća, tumori... Pleuralni bol je direktno povezan sa disajnim ciklusom i položajem tela, pojavljuje se tokom disanja i može se ublažiti pravilnim položajem tela. Bolesnik obično leži na strani tela gde oseća bol radi lakšeg disanja. Usled bola, pacijent diše plitko jer se bol pojačava sa dubokim udisajem. Kod pneumotoraksa, bol može biti iznenadan i oštar, posebno nakon kašljanja, praćen teškoćama u disanju.

Spirometrija

Od dodatne dijagnostike u oblasti pulmologije vršimo spirometriju.

Spirometrija je test za ispitivanje disajne funkcije pluća. To je veoma brz i bezbolan test koji meri zapreminu vazduha koju pacijent može da izduva iz pluća.